یکی از اصلی ترین مشکلاتی که دانش اموزان کنکوری باهاش روبرو میشن اینه که بعد از امتحانات ترم احساس میکنند که دیگه فرصتی تا کنکور باقی نمونده و نمیتونن مطالب و جمع کنن و به پشت کنکوری بودن فکر میکنند که باعث میشه کلی از رقبای شما که ازتون ضعیف تر هستند با کنار کشیدن شما مسیرشون هموار تر و آسون تر بشه .
حالا چرا این افکار منفی دامن گیر دانش اموزان میشه ؟
اول از همه دانش اموز قطعا تا الان مطالعه منسجم و منظم نداشته و خیلی از برنامه هارو اجرا نکرده اعم از خلاصه نویسی ها و نکته نویسی ها و کلی تست های نزده و کلی بررسی ازمون های انجام نشده .
ثانیا دانش اموز خودش را دائما با سایر افراد مقایسه کرده که باعث شده استرس های زیادی در وجود ایشان ایجاد گردد لذا دانش اموز برای رهایی از این فشار به مجدد کنکور دادن در سال بعد فکر میکند تا زمان بیشتری برای خود بخرد.
ثالثا دانش اموز خیلی بیش از حد توانایی خود رویا پردازی میکند
اشتباه نکنید منظورمان این نیست که شما نمیتوانید موفق بشوید در هر رشته و زمینه ای
اما باید پله به پله آن را انجام دهید پس ابتدا رشته خود را تثبیت کنید مثلا بگویید پزشکی و بعد از آن دانشگاه خود را تثبیت کنید مثلا بگویید شیراز و بعد رتبه خود را در آن جهت ارتقا دهید.
پرتکرار ترین سوال تو این شرایط چیه ؟
اگه از الان بخونم بنظرتون موفق میشم ؟
جواب این سوال تماما به همت و اراده دانش اموز و میزان تلاش اون بستگی داره و نحوه برنامه ریزی و مهم تر از اون نحوه اجرا برنامه ها داره .
یه مثال قابل لمس براتون بزنم :
فرض کنید شخصی سر شمارا به زیر آب برده و شما با تمام وجودتون تقلا و تلاش میکنید تا از اون شرایط نجات پیدا کیند جوریکه اگه کاری نکنید میمیرید . پس اگه واقعا جوری تلاش کردی که انگار ادامه زنذگیت به کنکور بستگی داره و تونستی از خوشی هات و تفریحاتت و مهم تر از همه از خوابت بزنی و از کوچکترین زمان هایت در راستای پیشرفت استفاده کنی اون موقع میتونی با اطمینان بگی من موفق میشم .
خب حالا سه تا چالش اساسی که مطرحه :
1) بقیه رقبا از من خیلی جلو ترن
2) حجم مطالب درسی خیلی زیاده
3) نداشتن زمان کافی و افزودن بر فشارروحی روانی و استرس
خب بریم سراغ اولین چالش :
تمام درگیری ذهنی یک دانش آموز باید در راستای فقط و فقط مسیر خودش باشه.
یادت باشه کسی موفق میشه که سرگرم زدن رکورد خودش باشه . مقایسه خودت با بقیه هیچ کمکی به جز عقب انداختن خودت انجام نمیده
-اگه رقیبت خیلی ازت جلو باشه مطمئنا تو اعتماد به نفست رو از دست میدی و چون حس میکنی بهش نمیرسی دیگه تلاشی نمیکنی
ثانیا اگه دوستت یا همکالسی ازت خیلی ضعیف تر باشه مغرور میشی و اعتمادبه نفس کاذب بدست میاری و زمان هایی که باید درس بخونی به بطالت میگذرونی
پس با کی مقایسه کنیم ؟ با خود دیروزت اگه از دیروز خودت بهتر بودی بدون که داری میبری
بریم سراغ دومین و سومین چالش :
هنگامیکه زمان کم و حجم مطالب بالاهست باید راندمان کارتو بالا ببری بلد باشی رو کدوم مباحث که طراح قلقلک میده سوال طرح کنه زمان و تمرکز بیشتری بزاری و از هر کدوم که از اهمیت کمتری برخورداره فعلا بگذری.
اینجوری با خوندن 10 ساعت به جای 20 درصد میتونی حداقل 45 - 50 درصد بزنی.
حالاچجوری ؟ ( مهندسی معکوس )
وسواس مطالعاتی یکی از معضلات دانش اموزان میباشد یعنی فرد مداوم درگیر خوندن دایمی جزوه و کتاب می باشد و همواره احساس فراموش میکند. توصیه ما چیه ؟ بهتر است دانش اموز بعد از مطالعه نه چندان عمیق حتی یک دور مطالعه سراغ تست زدن برود این روش مطالعه هنگام جمع بندی دوروس بسیار کمک کننده و موثر میباشد . فواید اینگونه تست زدن دانش اموز متوجه میشود که کدام قسمت از کتاب را مشکل دارد لذا تایم بیشتری صرف ان قسمت میکند همچنین دانش اموز متوجه نکات پرتکرار نیز میشود که طراحان علاقه زیادی به ان دارند .
یکی دیگر از فواید بسیار ارزشمند این است که دانش اموز متوجه نحوه مالعه میشود برای مثال چندسالی است که طراحان زیست علاقه زیادی به طرح سوالات ترکیبی از قسمت های مختلف کتاب و پایه های مختلف دارند
به طور مثال کبد
درسال دهم فصل گوارش درمورد نقش کبد در هضم چربی ها گفته شده
سال دهم فصل تنفس نقش کبد در خون سازی و دفع کربن دی اکسید
سال یازدهم فصل غدد درون ریز درمود نقش کبد در افزایش و کاهش قند خون گفته شده است.
بنابراین میتونه طراح ذهن شمارو به چالش بکشونه لذا هنگام خوندن این مطالب باید چنگی به مطالب مربوطه در هر قسمت زده شود .
کلام اخر اینکه دانش اموزان عزیز در قدم اول باید ارامش خودشون روحفظ کنند چون انجام هر کاری بدون ارامش شما کارایی نخواهد داشت
مرکز مشاوره تحصیلی گام اخر