گفتگو با فاطمه طاهری رتبه 60 کنکور تجربی1402

                                                     به نام خداوند لوح و قلم

 

 نام و نام خانوادگی:سیده فاطمه طاهری سیاوشکلایی

 

 

    رتبه  در منطقه 2 :60

 

 

تعداد سال حضور در مرکز گام اخر : یکسال

 

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس- خانه دار

تحصیلات و شغل پدر: فوق دیپلم- آزاد

 

 چرا گام آخررا انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی گام آخر چیست؟

اواخر سال یازدهم احساس کردم برای ادامه ی مسیر نیاز به راهنمایی یک مشاور دارم. همین شد که بعد از تحقیق و جست و جوی فراوان ، مجموعه ی گام آخر را انتخاب کردم که با برنامه ریزی مطالعاتی و آزمونی منظم ، همراه خوبی برای من بود.  

 

 

 

در چه درس هایی در سال آخرپیشرفت داشتید؟ روش مطالعه این درس ها را توضیح می دهید؟

در درس زیست شناسی. قبل از تدریس یک مبحث توسط دبیر، آن را از متن کتاب پیش خوانی می کردم. سپس در کلاس ، نکات جدید را در حاشیه ی کتاب یادداشت می کردم و. بعد از مرور چندباره ی نکات ، تست های منبع اول را زوج و فرد کار می کردم و پس از تسلط کامل بر مبحث  و تکرارتست های علامت دار، به سراغ منابع دیگر می رفتم. البته ناگفته نماند ، استراتژی خوبی که در دوران جمع بندی با مشورت مشاورم برای این درس به کار بردم ، نقش مهمی در پیشرفت من داشت.

 

آزمون های هفتگی و ماهانه گام آخر چه قدر در پیشرفت شما تاثیر داشته؟

آزمون های آنلاین هفتگی ، باعث ارزیابی کیفی عملکرد هر هفته می شد و کمک زیادی برای تنظیم اهداف کوتاه مدت من بود. و اما آزمون های حضوری ماهانه که در محیط دانشگاه برگزار می شد ، علاوه بر ارزیابی تحصیلی ، مهارت آزمون دادن من را به چالش می کشید.

 

در سال آخر خسته نشدید؟ چه چالش هایی در سال آخر داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟

مهم‌ترین چیزی که از گام آخر و آزمون‌های آن یاد گرفته اید چیست؟

خستگی و فراز و نشیب در آزمون ها ، برای هرکسی با هرسطحی وجود دارد و من هم از این قاعده مستثنی نبودم. اما مطلب مهم ، کام بک بعد از این شرایط بود. در اغلب موارد ، خستگی های روحی ، صرفا با صحبت با مشاورم یا صرف زمانی کوتاه بیرون از خانه همراه خانواده رفع میشد. اما اگر در آزمون ها نوسان داشتم ، با تحلیل جدی تر و تغییر روش ، برای آزمون بعد خودم را بیش از پیش آماده می کردم.

 

 ؟مطابق برنامه‌ حرکت می کردید؟ چگونه

بله؛ همگام با برنامه های روزانه ، ماهانه و هفتگی مرکز مطالعه می کردم و آزمون می دادم.

 

 

 

در اردو نوروزی گام آخر شرکت داشتید؟نظر شما در رابطه با این اردو چیست؟

 

بله؛ آرامش خاطری که در اردوی نوروزی وجود داشت و حمایت همیشگی مشاوران ، در کنار نظم و استمرار در اجرای برنامه های جمع بندی ، بازدهی ام را دو چندان کرده بود.

 

 

 

اردو نوروزی تاثیری در پیشرفت شما داشته؟چگونه؟

 

دوران عید در سال کنکور ، نقش بسزایی در نتیجه ی کنکور دارد. زیرا مقارن با دوران جمع بندی است. من با شرکت در اردوی نوروزی و با دور بودن از جو عید، در جو مطالعاتی قرار گرفتم که مشاوران هر لحظه همراه ما بودند بدین ترتیب دوران جمع بندی عید، در نهایت کیفیت برگزار شد. البته ناگفته نماند ، آزمون های روزانه ی اردوی نوروزی گام موثری در تثبیت مطالب برای من بودند.

 

 

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال ها چگونه بود؟

 

خانواده ام در این سال ها همراه همیشگی من بودند و هیچگونه حمایت مادی و معنوی خود را از من دریغ نمی کردند. از همان دوران ابتدایی همیشه سعی داشتند من را در مسائل درسی مستقل بار آورند و هیچگاه با سخت گیری در من استرس و نگرانی ایجاد نمی کردند.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟

 

بلافاصله در روز آزمون یا حداکثر در هفته ی بعد از آن، ابتدا پاسخنامه ی سوالات غلط و نزده و سپس سوالاتی که درست پاسخ داده بودم اما به هر دلیلی سر جلسه ی آزمون علامت دار کرده بودم را بررسی می کردم. البته اگر سوالی را به علت کمبود زمان سر جلسه نزده گذاشته بودم، قبل از مراجعه به پاسخنامه ، خودم سعی می کردم آن را حل کنم.

 

 

 

دفترتحلیل من را  داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می کرد؟

 

بله؛ برای دروس ریاضی، فیزیک و شیمی ، سوالات نزده نزده و غلط را وارد دفتر تحلیل می کردم و سوالات مشابه آن را در کادر مربوطه یادداشت می کردم و با مرور آنها سعی می کردم بر اشتباهاتم غلبه کنم تا نقاط ضعفم، نقاط قوتم شوند! اما برای درس زیست شناسی صرفا نکته ی سوال را وارد کتاب یا دفتر بررسی آزمون می کردم.

 

برای امتحانات نهایی چگونه مطالعه می کردید؟

دروس عمومی ترم اول را در همان دوران امتحان ترم اما مباحث ترم دوم را از دوران عید به تدریج مطالعه کردم تا در دوران امتحانات نهایی حجم کارم کمتر شود.

 

 

 

 

ساعت مطالعه شما در طول سال به چه صورت بود؟

 

بسته به حجم کلاس ها یا امتحانات ترم و میان ترم متفاوت بوده اما به طور میانگین 12 الی 13 ساعت در روز.

 

 

تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟

 

تکنیک خاصی نداشتم. صرفا سعی می کردم با تیپ های مختلف سوال آشنا شوم تا بدانم سر جلسه ی آزمون هر سوال را در همان بار اول جواب دهم یا نه.

 

 

 

نظرتان را در رابطه با 13 دوره  آزمون سه روز یک بار(شبیه ساز کنکور) در گام آخر و تاثیرآن در پیشرفت خود بنویسید؟

ماه آخر برای کنکور، حکم شب امتحان را برای من داشت ! دیگر زمان یادگیری مطلب جدید نبود. بلکه باید آنچه را که تا آن زمان آموخته بودیم را در قالب مهارت آزمون دادن تمرین می کردیم. آزمون های 3 روز یکبار، سوای سنجش علمی ما، شرایط کنکور را برایمان شبیه سازی می کرد تا برای هر اتفاقی سر جلسه ی کنکور آمادگی لازم را داشته باشیم ! 

فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنید؟

 

خیر؛ انتظار بهتری داشتم. کل شب را بیدار ماندم تا کارنامه ی اولیه را دریافت کنم. اما به علت مشکل سایت اعلام نتیجه، تا ساعت 5 صبح موفق به دریافت نتیجه نشدم و خوابیدم ! ساعت 7 صبح ، آقای احمدی با من تماس گرفتند و گفتند مشکل سایت حل شده و بالاخره کارنامه ام را دریافت کردم. اما برای دریافت رتبه چون از قبل اطلاع داده بودند که روز جمعه رتبه ها اعلام می شود، شب قبل را کامل خوابیدم و صبح بعد از تماس آقای احمدی با مادرم ( و بیدار کردن من ساعت 6.5 صبح!) رتبه ام را گرفتم...

 

 

به نظرتان مهمترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

استمرار در کارم و نظمی که در برداشتن گام های کوچک (اجرای برنامه ی روزانه و...) قائل بودم.

 

 

 

توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

 

از حواشی کنکور دور بمانند و خودشان را برای هرگونه تغییری که در روند برگزاری کنکور و امتحانات نهایی ایجاد شد، سازگار کنند. تلاش و استمرار بعد جدایی ناپذیر شخصیت شان باشد و شک نکنند هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد ماند!

 

 

 

کلام آخر با گام آخر:

 

با ارزش ترین آموخته ی گام آخر به من: آنچه ناممکن را به واقعیت تبدیل می کند، معجزه نیست، بلکه تداوم است و موفقیت نتیجه ی من می توانم هاست !

 

همت ما بود عالی ، ورنه در روز ازل                                         حاصل امروز را گام آخر آفرید!