اتلاف وقت
(wasting time)
وقت تنها عامل تولید است که قابل تجدید شدن نیست؛ سرمایه، زمین و نیروی انسانی از لحاظ مقدار قابل تجدید شدن هستند ولی وقت زیرا به زمان بستگی دارد و زمان قابل تجدید شدن و برگشت نیست ازاین رو وقت هدر رفته قابل جبران نیست. یکی از مهمترین علل اتلاف وقت در سطح خرد و کلان اهمیت دادن به مسایل بی ارزش و اهمیت ندادن به مسایل با اهمیت است.
همه ما باید هدفی تعيين کنیم برای خودمان رسالتی داشته باشیم، ما باید چه چیزی به این دنیا اضافه کنیم؟ در چه کاری موفق شویم؟ دوست داریم 20 سال بعد در کجا باشیم و آن هنگام چه دلواپسی هایی خواهیم داشت؟ دوستان چنانچه در زندگی هدف نداشته باشیم خيلي سرخورده و بی انگيزه میشویم، تفاوتی نمیکند که در چه سن و سالی هستید لطفاً همین حالا برای ادامه زندگی خود یک هدف تعيين کنید و تلاش کنید به آن برسید.
حال میخواهیم با چند عاملی که باعث اتلاف وقت میشوند آشنا شویم
موارد متعددی باعث اتلاف وقت مشوند اما اصلی ترین آنها شامل:
.نداشتن هدف و بی برنامگی
.انجام همزمان چند کار با هم
.استفاده بیش از حد از شبکه اجتماعی و گوشی و تلویزیون
.بی نظمی و تنبلی
.نداشتن اعتماد به نفس
.خستگی
حال نکته اصلی این است چطور از اتلاف زمان جلوگیری کنیم؟
1- تعیین اهداف
برای رسیدن به خواسته ها در زندگی، طبیعی است که اولین قدم تعیین اهداف باشد. اینکه دقیقا به کجا می خواهید برسید؟ برای زندگی خصوصی و حرفه ای خود اهداف تعیین کنید. آنچه می خواهید را مکتوب کنید. آیا می خواهید چندکیلو از وزنتان را اضافه یا کم کنید؟ می خواهید مدارج بالاتر تحصیلی و شغلی را طی کنید؟ و...
2-اولویت ها را تعیین کنید
همه ما وظایفی داریم که اهمیت متفاوتی دارند. برخی از کارها باید فورا انجام شوند و سایر کارها نه. لیستی از وظایف را بنویسید و آنها را در یکی از ۴ دسته قرار دهید:
وظایفی که مهم و ضروری هستند، ابتدا باید انجام شوند.
کارهایی که مهم هستند اما فوری نیستند باید بعداً انجام شوند.
وظایفی که مهم نیستند اما فوری هستند در یک دسته جداگانه قرار می گیرند.
مواردی که نه مهم هستند و نه فوری، در رده نهایی قرار می گیرند
3- به یک برنامه زمانبندی عمل کنید
شما اهداف خود را تعیین کرده اید. نحوه گذراندن زمان خود را معین کرده اید و آنچه را که باید انجام شود اولویت بندی نموده اید. حالا برنامه ریزی کنید
4- ابتدا با کارهای سخت شروع کنید
اگر کار یا پروژه ای دشوار در پیش دارید به احتمال زیاد وسوسه شوید که انجام سخت ترین قسمت ها را به تعویق بیندازید. بهتر است هرچه سریعتر بخش های مشکل را از سر راه بردارید تا بقیه روز انرژی ذهنیتان صرف فکر کردن به آن نشود
5- آهسته پیش بروید
شاید به نظر برسد کندی در انجام کار، برای مدیریت زمان کاملاً مضر باشد اما تلاش برای انجام بیش از حد سریع یا انجام همزمان کارهای پیش پا افتاده، می تواند منجر به اتلاف وقت شود.
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
رهرو آن نیست گهی تندو گهی خسته رود
۶.کاری را انجام دهید که دوستش دارید:
موثرترین راه برای جلوگیری از اتلاف وقت این است که روی کاری که دوست دارید متمرکز شوید. نیازی نیست کاری را که دوست دارید به عنوان یک کار تمام وقت انجام دهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کسب و کار را اداره کنید می توانید پیشرفت کوچکی را نسبت به آغاز رویای خود، حتی با انجام یک کار تمام وقت بی ربط شروع کنید
۷.شب ها به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز خسته و تنبل نباشید
در ساعات کاری طولانی از میزان بهره وری خود نهایت استفاده را بکنید. گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برای پیاده روی، خوردن یک وعده غذایی یا صحبت با یک دوست برای چند دقیقه کار را متوقف کنید