35  تجربه از رتبه های برتر کنکور

 35  تجربه از رتبه های برتر کنکور

 

زمانی که ما برای کنکور و موفقیت تحصیلی درس می خوانیم بهترین افراد برای الگو برداری ، افراد موفق و رتبه های برتر و تک رقمی کنکور می باشند. رتبه های برتر کنکور از برنامه ریزی ها و اصول مطالعاتی خاصی پیروی کرده اند که همین نکته ی خیلی مهم ، مورد سوال اکثر داوطلبان کنکور سراسری است . واقعا راز تک رقمی شدن این افراد چه بوده است ؟!

1- برنامه‌ریزی صحیح

2- تلاش و پشتكار و انگیزه قوی شخصی

3- نظم در امور

4- حمایت و پشتیبانی خانواده

5- رقابت و تشویق به درس خواندن

6-  در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افرادی پیگیر، منظم و دقیق هستند.

 7- از ثبات شخصیتی برخوردارند.

8- اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت قدمند.

9- در برخورد با مشكلات، هراسان نمی‌شوند و فعالانه جهت حل آن‌ها گام برمی‌دارند و سعی می‌كنند كه از كوچك‌ترین امكان برای حل مسائل درسی‌شان استفاده كنند.

10-  آن‌ها تشنه‌ی تفریح و خوشگذرانی نبودند. اما گاهی برای تفریح نیز وقت میگذاشتند.

11-  مهم‌ترین مرجع مطالعه‌ی این افراد، كتاب درسی بود.

12- دومین مرجع مطالعه‌ی آن‌ها، تست‌های كنكور سراسری و آزاد بوده است.

13- 30درصد از آن‌ها (براساس نیازشان) در برخی از درس علاوه بركتاب درسی و كتاب‌های تست، از سایركتب كمك آموزشی نیز استفاده كردند.

14-  اكثر آنان در سركلاس بسیار متمركز، دقیق و تیز بودند و بیش‌تر مطالب را همان جا می‌آموختند.

15- در كلاس خودنمایی نمی‌كردند ولی فعال بودند.

16- انجام تكالیف برای آن‌ها اولویت داشت و تقریباً همه‌ی آن‌ها به طور منظم فعالیت‌های كلاسی را انجام می‌دادند.

17-  درس را به طور عمیق و دقیق مطالعه می‌كردند و به كیفیت مطالعه‌ی خود بیش از كمیت آن توجه می‌كردند.

18-  به طور منظم نكات درسی را تكمیل و جمع‌آوری می‌كردند.

19-  از حاشیه نویسی، نت برداری و علامت‌گذاری استفاده می‌كردند.

20-  به همه‌ی شكل‌ها، جدول‌ها، زیرنویس‌ها و حاشیه‌های كتاب درسی توجه می‌كردند و همه‌ی پرسش‌ها را حل می‌كردند.

21- به جای خواندن مثال‌های كتاب درسی، آن‌ها را حل می‌كردند.

22-  اكثر آن‌ها تناقضات و اشكالات كتاب‌های درسی را پیدا می‌كردند

23-  در درس ریاضی كه نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل می‌پرداختند. آن‌ها معتقد بودند كه به یك باره و در كوتاه‌مدت امكان تسلط بر ریاضی وجود ندارد

24-  اكثر مسائل را به صورت تشریحی حل می‌كردند و در مراحل نخستین از فرمول‌های تستی كم‌تر ولی پس از آن، از راه‌حل‌های تستی پركاربرد بیش‌تر استفاده می‌كردند

25- مسائل را از راه‌های مختلف حل می‌كردند و تنها به یك راه حل اكتفا نمی‌كردند.

26- هنگام برخورد با یك مشكل درسی اول «فكر» می‌كردند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین كمك می‌خواستند.

27- به اشكالات خود توجه می‌كردند: هیچ اشكالی را دست كم نمی‌گرفتند درحل تمرین‌هایی كه اشكال داشتند با خود مدارا نمی‌كردند و دوباره آن‌ها را حل می‌كردند، یا به كمك دوستان یا معلمان خود آنها را برطرف می‌كردند.

28- تست‌های انبوه و مشابه را دسته‌بندی می‌كردند و همه را یكجا حل نمی‌كردند. به تدریج و در نوبت‌های متعدد به حل آن‌ها می‌پرداختند.

29- با دقت پاسخ تمام تست‌ها را - حتی تست‌هایی را كه به درستی جواب داده بودند - مطالعه می‌كردند و نكات جالب توجه آن‌ها را یادداشت می‌كردند.

30-  تست‌های اشكال دار خود را پس از مدتی مجدداً حل می‌كردند.

31- همه‌ی آن‌ها دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی می‌خواندند. تا قبل از عید سعی می‌كردند دروس اختصاصی را بیش‌تر از دروس عمومی بخوانند؛ به طوری كه نسبت زمان مطالعه‌ی دروس اختصاصی به دروس عمومی آن‌ها 3 به 1 و یا 4 به 1 بوده است

32- مطالعه‌ی دروس پایه نسبت به دروس دوازدهم را براساس نقطه قوت خود تنظیم كرده بودند. ولی بیش‌ترشان به نسبت مساوی آن‌ها را مطالعه می‌كردند.

33-  در کنکورهای آزمایشی بعد از عید ، به طور جدی شركت می‌كردند و پس از هر آزمون، كوچك‌ترین اشكال خود را با مرور مجدد موضوع یا انجام تكالیف تكمیلی برطرف می‌كردند. آن‌ها هدف خود را از شركت در این آزمون‌ها، آشنایی با محیط، روش امتحان‌دهی، كشف نقاط ضعف، تنظیم وقت و از بین بردن استرس می‌دانستند.

34-  برای پیشرفت درسی خود بسیار تلاش میکردند و ساعت خواب منظم داشتند.

35- امتحانات مدرسه‌ی خود را جدی می‌گرفتند و به تمام آن‌ها اهمیت می‌دادند.