بازیابی و حذف وسواس مطالعاتی

بسیار دیده می‌شود که دانش‌آموزان به گمان آن که مطلب مورد نظر را خوب یاد نگرفته‌اند یا برای تبدیل یادگیری‌های ناقص به یادگیری‌های کامل و یا نگرانی از باب فراموشی مطالب، وسواس‌گونه به بازخوانی مطالب می‌پردازند و با این وجود و صرف وقت مضاعف و مطالعه‌ی مجدد، باز هم درصد موفقیت پایین است و بازخوانی در این مورد کمک اندکی می‌کند .

برای حل این مساله بازیابی به کمک دانش‌آموزان آمده است، به طوری که دانش‌آموز می‌تواند پس از مطالعه‌ی مبحث مورد نظر به جای بازخوانی تعدادی سوال از آن موضوع حل کند تا بررسی کند که کدام قسمت از آن مبحث نیاز به مطالعه و تمرین بیشتری دارد و با دقت بیشتری به مطالعه‌ی قسمت مورد نظر بپردازد.

با حذف وسواس مطالعاتی، دانش‌آموز با آرامش بیشتر به موفقیت دست می‌یابد.